Kurser: Lær om kunst, kulturhistorie og klassisk tegning
Undervisning i klassisk tegning i Riddersalen.
Kurset er fra +16 år og målgruppen er begyndere + letøvede + øvede
Pris for deltagelse: 345,-
Tilkøb af tapas-anretning: 165,-
17.30-21.00 i Riddersalen på Museet Sønderskov.
Undervisningen tager udgangspunkt i de klassiske tegneøvelser, som vi ved, der er undervist i på Sønderskov og diverse kunstuddannelser. Til det supplerer vi også med formidling af forholdet mellem billedkunsten og kunstnere på Sønderskov, hvor vi uddyber det med bl.a. Familien Momsens skitser og tegneøvelser, der spiller fint sammen med Anne Marie Carl Nielsens tegneøvelser fra samme periode. Vi er nu blevet klogere på den danske billedhugger Anne Marie Carl Nielsen, som har haft en nær tilknytning til familien på Sønderskov, og har opholdt sig- og arbejdet her i kortere og længere perioder af sit liv.
Undervisningen vil kombinere oplæg med konkret historieformidling her fra stedet, der kan relateres til en tegneøvelse, læring eller andet, som deltageren lige efter kan omsætte på papiret.
Der vil også blive inddraget elementer fra vægmalerier og tapeter på Sønderskov, hvor det er oplagt at perspektivere til perioder i kunsthistorien nationalt som internationalt.
Kursisterne vil selv skulle medbringe tegneredskaber efter eget ønske, dog ønsker vi ikke brug af kul, maling eller pastelkridt i Riddersalen pga. sårbare gulve. Sønderskov indkøber papir i str. A3, og står også for tegnebrætter med klemme, som den enkelte kursist kan låne på stedet. Kursisterne er velkomne til selv at medbringe drikkevarer, madpakke/snacks, eget papir, staffeli mv. Der vil til sidst være lidt tid til, at den enkelte kursist kan få råd og sparring til egne tegneprojekter, det er dog betinget af, at underviser kan nå rundt til alle deltagere.
Mad må kun indtages i Havestuen i den indlagte pause omkring ved 19-tiden. Det er tilladt at indtage drikkevarer i Riddersalen.
Der vil være mulighed for at bestille en tapas-menu med vin fra Restaurant Herregårdskælderen op til en uge inden kursusafholdelse.
Underviser: Emma-Kirstine Kejser
Emma-Kirstine er til dagligt museets kommunikationsansvarlige, og har ved siden af sin journalistuddannelse en akademi-forberedende billedkunstnerisk uddannelse fra 2010. Siden har hun haft to soloudstillinger i Brørup og Varde, hvor hun primært har udstillet portrætmalerier. Emma-Kirstine kender de klassiske tegneøvelser og discipliner fra sin egen baggrund, og er derfor helt på hjemmebane, når det kommer til klassisk tegning.
På kurset er der plads til i alt 20 deltagere. Loftet for deltagere er sat efter, at hver deltager kan sidde på en stol med tegnebræt, lampe, bord til materialer osv, pidestal til skiftende stilleben og en ekstra stol til tegnebræt og plads til eventuelt staffeli. Det giver den enkelte kursist plads til at bevæge sig i øvelserne, og der er plads til at underviser kan komme rundt og rådgive og sparre med de enkelte deltagere, uden at forstyrre de andre deltagere unødigt.
Kursus-program
Alle kurser vil have et fokus på skitsebogens kerne: Lys og skygge-teknikker med forskellige skraveringsformer. Her vil vi bruge lokale eksempler, øve dem og studere relaterede eksempler fra andre kendte kunstnere, som vi kender.
(I programmet skal der tages forbehold for eventuelle mindre ændringer og tilføjelser. Enkelte kurser er stadig under udvikling, hvor der er plads til spændende indhold, læring og ny viden på et aktuelt område. Derfor er det en god idé, at holde sig opdateret på programmet undervejs. Overskrifterne for de enkelte kurser er dog stadig faste for kursernes primære indhold. Der kan blive tilføjet flere kunstnere undervejs.)
Kursus 3. april: Skitsebogens små og store udfordringer for tegnere. Vi dykker ned i skitsebogen, der har hørt til beboelsen på Sønderskov. Vi studerer de øvelser, som beboerne har arbejdet med, deres motiver og færdige tegninger. Vi kommer rundt om, hvad tegneren har haft af udfordringer. Hvilke teknikker, der er brugt, og hvilke greb, der kan hjælpe i tegnerens udfordringer.
Kursus 17. april: Kunstner-fokus: Anne Marie Brodersen g. Carl Nielsen. Hendes historie, hendes samtid og tilstedeværelse. Hendes skitser, tegneøvelser, udkast til skulpturer osv. Her gentages hendes øvelser. F.eks. hendes skitser af Carl Nielsens hænder, der er en klassisk tegneøvelse, der er set flere steder i kunsthistorien.
Kursus 24. april: Kunstner-fokus: L.A. Ring, hans historie, hans familierelationer, relationer til stedet, hans samtid og hans valg af motiver. Teknikker i forhold til proportioner, lys og skygge, komposition og storytelling i sine værker.
Kursus 1. maj: Kunstner-fokus: Anne Marie Telmanyi født Nielsen og datter af Anne Marie og Carl Nielsen, som har haft ophold på Sønderskov. Hun har skabt nogle markante skitser med blæk og i forskellige tempo. Vi ser nærmere på tegningens hastighed og betydningen for udtrykket. Hvad betyder de forskellige medier for en tegnings udtryk? Anne Maries samtid, inspiration, studier af omgivelser og historie.
Kursus 15. maj: Kunstner-fokus: Heinrich Dohm. Hans samtid, lokale forhold her og på Fanø. Portrætmalerier, teknikker og komposition. Kendte værker, som vi kender. Scenerier og situationer. Vi laver portræt- og anatomiøvelser ud fra hans arbejder og buster udlånt fra Askov Højskole.
Kursus 22. maj: Kunstner-fokus: Julie Marstrand. Billedhuggeren. Familiens historie, der er bundet sammen med relationer til Sønderskov og lokalområdet. Der er flere gode skitser bevaret, hvor øvelserne kan gentages og diskuteres. Kulturhistoriens forhold til, hvilke personer, som blev udformet i buster og statuer. Særligt Julie Marstrand er kendt for at skabe en buste af grønlandsfarer Knud Rasmussen, som blev centrum for Tom Kristensens digt, Det er Knud som er død, der blev skrevet ind i megahittet af samme titel af bandet Minds of 99. Her vil der være øvelser omkring de typiske udfordringer: Det svære øre, næser, ansigter i profil og anatomiens geometriske former og hjælpemidler.
Kursus 29. maj: Vægmalerierne på Sønderskovs 1. sal: Kultur- og kunsthistoriens dyrkelse af myte- og legende figurer. Her runder vi Jerichau og hans fantastiske statuer af antikkens helte (udstillet i Ribe) Anne Marie Carl Nielsens arbejde i Grækenland, hvor hun var ansat til høj løn for at skabe kopier af bemalede statuer, man havde fundet omkring år 1900. Kopierne findes i Danmark ved Statens Museum for Kunst. Tapetrum: Her har anatomien bøvlet. Vi studerer fejl, udfordringer og detaljer, der kan hjælpe os i forståelsen af anatomien og de gode tommelfingerregler omkring muskler og led. Hvordan bruges lys og skygge (ikke) – og hvor vil det gavne udtrykket. Her kombineres betragtninger af tapeterne med eksempler fra kendte maleriers brug af lys og skygge-teknik.
Kursus 12. juni: Busterne og øvelser i anatomi. ”Kan man tegne ører og hænder, skal det nok gå!” Vi kigger nærmere på kunstnerne Jakob Søltoft Agersnap og Niels Skovgaard. ( Denne del af programmet er stadig under udvikling.)
Kursus 19. juni: Kunstner-fokus: Agnes Smidt. Et af de tidlige kunstnerbesøg på Sønderskov i 1904. Fokus på hendes samtid, værker, lokale relationer og kvindelige kunstnere i deres samtid. Studier af hendes grovere og præcise penselstrøg, valg af komposition og udvikling.
Kursus 26. juni: Sigrid Ring f. Kähler. Sigrid var mindre kendt end sin mand maleren L.A. Ring, men stadig en dygtig maler. Her kan øvelser og forlæg fra Sønderskovs skitsebøger bruges, da Sigrid også interesserede sig for planter, naturen og de meget præcise streger, som hun kombinerede med akvarel.